Doelstelling is stuurbare assen onder de oplegger.
Tamiya assen zijn een optie maar los van de
investering vraag ik me af wat ik allemaal aan de Carson ophanging
moet verbouwen om de assen te monteren. Dit was bij een Tamiya
trailer anders geweest.
Volledige zelf stuur assen bouwen is een optie. Ik heb een MTS
werktuigbouw achter de rug :-) en heel wat jaartjes terug nog achter
de draai en freesbank gestaan maar dit is verleden tijd. Zou dit
graag weer eens doen maar heb zelf thuis of op het werk de middelen
niet. Ik houdt dit open als een laatste optie en misschien is een
collega bouwer wel bereid iets te maken gebaseerd op een ontwerpje
van mij.
Op dit moment heb ik een geheel eigen idee waarbij ik gebruik
maak van de bestaande Carson ophanging en toch een soort fusee maak.
Ik combineer zaken van het draaiplateau ontwerp met de fusee. Ik
denk niet dat je het ooit in het echt ziet maar denk wel dat het
werkt en zie het dan maar als modelbouwvrijheid.
In deze optie draai ik de gehele ophanging (ongeveer gelijk aan
de draaiplateau oplossing) echter voor ieder wiel een afzonderlijke
draaipunt (idem aan fusee).
Doorsnede standaard trailer
Ik heb het draaipunt buiten het frame gelegd hierdoor komen de
wielen bij het draaien niet te ver naar buiten en hoef ik het
spatbord aan achterzijde maar 5 mm te verplaatsen. Dit wil ik minimaal houden om de
lengte van de slede minimaal te houden.
Doorsnede bij de slede met stuurinrichting
Doorsnede bij de slede met vaste as
Het wordt puzzelen hoe ik de 1e oplegger zo kort mogelijk houdt.
Een proefmodelletje
Na veel stoeiwerk en proefmodellen kom ik tot de volgende
inzichten: De positie van de verbindingsas is belangrijker dan ik dacht. Om
linker en rechter wiel een gelijke hoek te laten maken moet het
scharnierpunt (van de verbindingsas) in lijn liggen met het
draaipunt. Bij de tamiya assen ligt het scharnierpunt van de
verbindingsas iets binnen het draaipunt. Hierdoor maakt het
binnenste wiel een kleinere draaicircel dan het buitenste wiel (mits
de as aan de voorzijde zit!). In verband met raakvlakken enz moet de
stang aan de binnenzijde liggen dus ook bij mij maakt het buitenste
wiel een kleinere hoek (grotere draaicircel) dan het binnenste. Hoe
groter de hoek hoe groter dit verschil. Daar de achterste as een
grotere hoek maakt (grotere draaicircel) zie je een verschil in
snijpunt van de assen. Al met al een heel gepuzzel.
Mijn proef opstelling werkt goed. Ik kan er behoorlijk op leunen
en toch sturen de assen.