Ontwerp

UPDATE: Ontwerp zelfbouw stuurinrichting oplegger

  1. Doelstelling is stuurbare assen onder de oplegger.
  2. Tamiya assen zijn een optie maar los van de investering vraag ik me af wat ik allemaal aan de Carson ophanging moet verbouwen om de assen te monteren. Dit was bij een Tamiya trailer anders geweest.
  3. Volledige zelf stuur assen bouwen is een optie. Ik heb een MTS werktuigbouw achter de rug :-) en heel wat jaartjes terug nog achter de draai en freesbank gestaan maar dit is verleden tijd. Zou dit graag weer eens doen maar heb zelf thuis of op het werk de middelen niet. Ik houdt dit open als een laatste optie en misschien is een collega bouwer wel bereid iets te maken gebaseerd op een ontwerpje van mij.
  4. Op dit moment heb ik een geheel eigen idee waarbij ik gebruik maak van de bestaande Carson ophanging en toch een soort fusee maak. Ik combineer zaken van het draaiplateau ontwerp met de fusee. Ik denk niet dat je het ooit in het echt ziet maar denk wel dat het werkt en zie het dan maar als modelbouwvrijheid.
  5. In deze optie draai ik de gehele ophanging (ongeveer gelijk aan de draaiplateau oplossing) echter voor ieder wiel een afzonderlijke draaipunt (idem aan fusee).
  6. Doorsnede standaard trailer
  7. Ik heb het draaipunt buiten het frame gelegd hierdoor komen de wielen bij het draaien niet te ver naar buiten en hoef ik het spatbord aan achterzijde maar 5 mm te verplaatsen. Dit wil ik minimaal houden om de lengte van de slede minimaal te houden.
  8. Doorsnede bij de slede met stuurinrichting
  9. Doorsnede bij de slede met vaste as
  10. Het wordt puzzelen hoe ik de 1e oplegger zo kort mogelijk houdt.
  11. Een proefmodelletje
  12. Na veel stoeiwerk en proefmodellen kom ik tot de volgende inzichten:
    De positie van de verbindingsas is belangrijker dan ik dacht. Om linker en rechter wiel een gelijke hoek te laten maken moet het scharnierpunt (van de verbindingsas) in lijn liggen met het draaipunt. Bij de tamiya assen ligt het scharnierpunt van de verbindingsas iets binnen het draaipunt. Hierdoor maakt het binnenste wiel een kleinere draaicircel dan het buitenste wiel (mits de as aan de voorzijde zit!). In verband met raakvlakken enz moet de stang aan de binnenzijde liggen dus ook bij mij maakt het buitenste wiel een kleinere hoek (grotere draaicircel) dan het binnenste. Hoe groter de hoek hoe groter dit verschil. Daar de achterste as een grotere hoek maakt (grotere draaicircel) zie je een verschil in snijpunt van de assen. Al met al een heel gepuzzel.
  13. Mijn proef opstelling werkt goed. Ik kan er behoorlijk op leunen en toch sturen de assen.

Bouw

UPDATE: Stuurbare opleggerassen ingebouwd

  1. Conrad Coreless Digital Servo (l x b x h) 29 x 13 x 30 mm (209395)
    Servo binnen gekregen en getest. Is een krachtige servo.
  2. Kogelkopscharnieren (223514)
    Kogelkoppen M3 (10 stuks)
  3. De constructie werkt. Achterste assen sturen scherper. Hieronder een paar foto's.

  4. Bestaande montage punten op trailer verwijderd en afgevijld.

  5. Hierna alles glad gevijld
  6. Slede gemonteerd

LZV op de baan

  1. Op de film